top of page

כל תוכנית היא בסיס לשינוי, אז איך בכלל אפשר לתכנן ולמה?

הקורונה טרפה לנו את התוכניות לשנה שחלפה ואתגר השנה הזו עומד לפנינו. תוכניות תלויות במשתנים שאינם בשליטתנו איך לתוכניות חשיבות גבוהה מאחר והן מאפשרות לנו לנהל את השינוי בצורה מושכלת ולבחור באלטרנטיבות. היכולת להוביל את עצמכם ליעד ולמטרות נחוצה כדי שלא תעמדו מול המראה ותשאלו את עצמכם ״אז מה עושים עכשיו?״ בזמן שינוי או משבר.


למדתי כי משינוי יכול להיות דבר חיובי מאחר והוא מכוון ומדייק את המטרות; הרי אם תמשיכו באותה הדרך כנראה שלא תגיעו ליעד המבוקש. להשקעה שבצעתם עד השינוי יש ערך - למדתם, תרגלתם והרחבתם אופקים.


זו הפילוסופיה שלכם שקובעת את התחושות שהשינוי גורם לכם להרגיש.


אז הייני כמה דגשים לבניית תוכניות עבודה בסביבה לא וודאית:

  1. לכל תוכנית צרו 3 תרחישים אפשריים – אופטימי, ריאלי ופסימי. הם יאפשרו לכם גמישות מחשבתית ובחירה כאשר השינוי יתבקש.

  2. ספרו לעצמכם את הסיפור של התוכנית, כתבו אותה בנקודות, בגישה חיובית ובלשון עבר – ״החלפתי את הרכב הישן״ או ״הצלחתי לכסות את המינוס בבנק״. הדגשו השיגים כמותיים שתרצו לממש וחישבו מהם החוזקות בעצמאותם תוכלו להגיע על היעד. השתמשו ב Vision Board או מפות חשיבה כדי ליצור מראה וויזואלי לתוכניות שלכם.

  3. הפיקו לקחים. הקדישו חצי שעה בשבוע ועצרו הכל, שבו עם עצמכם ותכננו מה יהיו הפעילויות שלכם לשבוע הבא. כתבו מה עבד טוב, במה ואיך קדמתם את הפרויקטים שלכם, מהם הדברים שלא עבדו טוב וכיצד ניתן לשפר את העשייה בעתיד?

  4. התמקדו תחילה ביעד ורק אחר כך בכלים, המשאבים ובדרך למימוש את החזון .הגדירו תוצאה רצויה וברורה, כזו שתוכלו למדוד. התוצאות יכולות להיות כמותיות או כאילו שניתן לענות אליהן ב - ״כן״ או ״לא״. חישבו לאן אתם שואפים והעזו לחלום – גדולי הממציאים לא פחדו לחלום, רק עצלנים פוחדים.

  5. הגדירו איזה סוגים של משאבים אתם צריכים וכמה. מתכננים לטוס לחו״ל השנה (ידיים) - כמה כסף יעלה הטיול. רוצים להחליף רכב - איזה רכב ומה נדרש לעשות כדי לרכוש אותו. הגיעה הזמן לשפץ את הבית - מה צריך כדי שזה יקרה?

בתמונה למעלה: מפת חשיבה של התוכניות שלי לחיים, עליה אני עובר אחת לחודש ומעדכן ומתאים למצב החדש.


בתמונה למטה: השבוע חשבתי לחדש את אתר האינטרנט שלי אך קבלתי הפתעה - המו״ל הקדים את עריכת הספר וקבלתי יותר מ 124 עמודים לעיון על מנת שאוכל להתקדם לשלב הגהה. אז חשבתי! השינוי בתוכניות ממקד אותי לעשייה חשובה יותר. תוכנית שדרוג האתר תדחה לשבוע או שבועיים, הספר יוכל לעבור להגהה ואני אוכל לחזור לקדם את האתר שלי.



bottom of page